top of page
Ontwerp zonder titel (52).png

Trajectcontroles Oudsbergen

Verkeersveiligheid is onze topprioriteit. Omdat sensibiliseren niet altijd voldoende is, moeten we ook optreden waar nodig. Uit de statistieken van politie CARMA blijkt dan ook dat meer dan 30% van de ongevallen veroorzaakt worden door overmatige snelheid. Hoe sneller je rijdt, hoe hoger de kans op een aanrijding en hoe ernstiger de gevolgen ervan.

Op basis van die statistieken en op basis van het advies van de verkeerscommissie en politie CARMA wil gemeente Oudsbergen verschillende trajectcontroles installeren, bovenop de drie gewestelijke trajectcontroles die AWV voorziet in Oudsbergen (Deze verwerking gebeurt door de federale politie). Hiervoor vraagt het gemeentebestuur goedkeuring aan de gemeenteraad van 25 april 2022.

De locaties van de gemeentelijke trajectcontroles worden gekozen op basis van de prioriteit en haalbaarheid. De focus ligt daarbij op de invalswegen van onze dorpskernen, telkens in een zone van 50 km/u of een bebouwde kom.

Voorzien in het meerjarenplan

In het meerjarenplan van Oudsbergen is 2 miljoen euro voorzien voor het plaatsen van trajectcontroles langs gemeentelijke wegen. Daarnaast zijn de nodige middelen voorzien voor exploitatie en onderhoud.

De laatste jaren is er heel wat nieuwe technologie ontwikkeld voor trajectcontroles. Die vraagt om serieuze investeringen vanuit het gemeentebestuur. Om die kosten deels te compenseren, kunnen lokale besturen die zelf investeren in trajectcontroles zelf GAS-boetes uitschrijven voor lichte overtredingen in zones van 30 km/u en 50 km/u. De boetes worden geïnd door het gemeentebestuur zelf. Op die manier kunnen de besturen hun investering terugverdienen. Voor Oudsbergen zijn die inkomsten echter geen doel op zich, maar wel de verkeersveiligheid. In het meerjarenplan is deze investering immers opgenomen.

Zware snelheidsovertredingen, gecombineerde overtredingen of overtredingen door minderjarige bestuurders vallen niet binnen de context van GAS 5 en worden nog steeds afgehandeld door de federale politie.

Gewestelijke trajectcontroles

  • N76 Plockroy (in werking sinds maart 2022)

  • N76 Soetebeek

  • N719 Weg naar Helchteren

De federale politie controleert de snelheden op deze trajecten en int de eventuele boetes.

Gemeentelijke trajectcontroles

  • Dampstraat

  • Ophovenstraat (tussenliggfend gebied is 70 km/uur en wordt gecontroleerd door federale politie)

  • Weg naar Opitter

  • Wijshagerkiezel

  • Weg naar Opoeteren

  • Weg naar Zwartberg

  • Weg naar Gruitrode

  • Betonweg

  • Breekiezel

  

Na de opstart van deze trajectcontroles evalueren we de effecten, maar we bekijken nu al samen met AWV de mogelijkheden om ook een trajectcontrole te installeren in Kasteelstraat in Neerglabbeek. Momenteel geldt hier 70km/h, waardoor er geen gemeentelijke trajectcontrole geïnstalleerd kan worden.


Er komt ook een flitspaal ter hoogte van de Commanderij in Gruitrode. Met het oog op de toekomstige uitbreiding en invulling van de site, zal het aantal bezoekers in deze zone toenemen. Omdat het traject daar te kort is voor een trajectcontrole, installeert politie Carma er een flitspaal. De investering van deze flitspaal gebeurt door politiezone Carma, waardoor de eventuele inkomsten voor hun zijn. De boetes worden ook via het systeem van GAS 5 geïnd.

Daarnaast voorzien we drie ANPR-camera’s aan de drie ingangen van het noordelijke bedrijventerrein in Opglabbeek. Dit in overleg met de ondernemers en ondernemersclub op het terrein. De camera’s worden onder meer gebruikt voor veiligheid, diefstalpreventie en toegangscontrole. Deze camera’s worden niet gebruikt voor trajectcontrole.

Najaar 2022

De camerapalen worden in de zomer van 2022 geplaatst. Na de installatie moeten ze nog geijkt en getest worden. De bedoeling is dat de trajectcontroles in werking zijn vanaf het najaar van 2022.

De gemeentelijke trajectcontroles worden aangekondigd met signalisatieborden langs de weg. Op de gewestwegen gebeurt dat niet. Dit is belangrijk om het draagvlak voor dit initiatief te verhogen. Het doel moet zijn om mensen trager te laten rijden, niet om boetes uit te delen.

Boetes

Als je gemiddelde snelheid te hoog is, krijg je een boete opgestuurd met de post. Die moet je binnen 30 dagen betalen. Dan is de procedure afgerond.

Steden en gemeenten mogen sinds 1 februari 2021 gemeentelijke administratieve geldboetes (G.A.S.) opleggen voor lichte snelheidsovertredingen (maximum 20 km/u te snel) in zones van 30 of 50 km per uur. Hierdoor worden deze overtredingen niet langer strafrechtelijk gesanctioneerd. De boetes worden geïnd door het gemeentebestuur. Op die manier kunnen de lokale besturen een deel van hun investerings- en exploitatiekosten compenseren. (Het moet duidelijk zijn dat het doel van de controles verkeersveiligheid is, niet de inkomsten.)

De stad Genk treedt op als lokaal verwerkingscentrum voor de verwerking en afhandeling van G.A.S.-boetes die voortvloeien uit vaststellingen van snelheidsovertredingen, die gebeuren via de geïnstalleerde trajectcontroles, bemande en onbemande camera’s, in zones 30 en 50 op het grondgebied van de politiezone CARMA.

Van elke boete gaat 12 euro naar stad Genk (personeelskosten, softwarekosten, operationele kosten en andere) en een triagekost van 1,41 euro naar politie CARMA. De rest is voor gemeentebestuur Oudsbergen, dat deze middelen gebruikt voor de exploitatie en onderhoud van de camera’s.

Zware snelheidsovertredingen (meer dan 20 km/u te snel), gecombineerde overtredingen of overtredingen door minderjarige bestuurders vallen niet binnen de context van GAS 5 en worden nog steeds afgehandeld door de federale politie.

Sluipverkeer

Om te vermijden dat er meer sluipverkeer komt in de omliggende woonstraten van de trajectcontroles, neemt het gemeentebestuur enkele extra voorzorgen. Er worden verkeersmetingen uitgevoerd voor en nadat de trajectcontroles geïnstalleerd worden. Zo kunnen we de effecten meten en eventueel maatregelen nemen waar nodig.

Waarom trajectcontroles en niet flitspalen?

Het effect van trajectcontrole is anders dan bij flitspalen. In de buurt van flitspalen remmen bestuurders soms plots af om daarna weer op te trekken. Trajectcontrole zorgt voor een gelijkmatige verkeersstroom en een rustiger wegbeeld.

Wij kiezen ervoor om in te springen op het raamcontract van de federale politie. Dat raamcontract is gegund aan Proximus en Traffiroad. De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om goedkeuring te geven aan het feit dat we gebruikmaken van het raamcontract. Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd om binnen dat raamcontract de camerapalen aan te kopen. De offerte van die palen gaat wel mee als bijlage naar de gemeenteraad om daar zo transparant mogelijk over te zijn.

Elke camerapaal krijgt ook een 360° camera. Dat is een beveiligingssysteem voor de ANPR-camera zelf, maar ook een manier om de omgeving in kaart te brengen in geval van calamiteiten.

Is bewezen dat trajectcontroles werken?

Uit een studie van de Universiteit van Hasselt blijkt dat op wegen met een trajectcontrole:

  • het aantal snelheidsovertreders daalt;

  • het aantal zware snelheidsovertreders zeer sterk daalt;

  • het aantal ongevallen daalt, ook voor en na de bewaakte zone.

Informeren

Bewoners worden geïnformeerd via het infomagazine dat op 4 en 5 mei in de bussen valt. Daarnaast vind je alle info (binnenkort) terug op www.oudsbergen.be/trajectcontroles en informeren we via de sociale mediakanalen van onze gemeente.

bottom of page